Dags att summera året som gått, ett år fullt av förändringar


Nu börjar det dra ihop sig kära vänner, det är bara 3 dagar kvar på det här året. Jag är precis som ni säkert också är vid det här laget något less på allt som kretsar kring pademin men det är ju tyvärr fortfarande en del av vår vardag. Vem hade anat för ett år sedan hur totalt kaos och omtumlande detta året skulle bli? Helt otroligt men samtidigt är det inte första gången världen drabbas av en paddemi men så vi kommer ta oss ur detta denna gången också.  

Trots detta så tycker jag det här året har gått så fort och varit väldigt innehållsrikt. Förra året var väldigt tufft på flera plan vilket ledde till att jag slutet av året och början av detta valde att dra mig tillbaks och bara fokusera på mig själv och min familj. Jag rensade bland både vänner och annat som var negativt eller inte gav något. Inte helt lätt men så välbehövligt och det är något jag fortsatt med under året när det behövts. Våga säga nej och välja bort sånt som inte bidrar till något bra är så viktigt om man vill utvecklas och komma vidare mot sina mål och drömmar.
Jag hade inte änns någon plan eller några mål för året som jag alltid brukar ha utan jag valde att testa något nytt och bara ta året som det kom. Kanske var det ett klokt val med facit i hand för pademin hade förmodligen satt käppar i hjulen. Nu hade jag inga direkta planer som blev påverkade så jag tror att det har underlättat en hel del. 



Början av året var tuff då E valde att flytta till sin pappa vilket hon gjorde under februarilovet vilket innebar att både hon och K bodde i Jönköping på veckorna och bara kom till mig varannan helg. En enorm omställning för mig som alltid haft alla barnen på heltid. Under den tiden fick jag och deras storebror mer tid tillsammans vilket var positivt såklart och gav väldigt mycket ny energi och nytänk inför framtiden då han har stora framtidsplaner som han jobbar emot. Hans driv och planer för framtiden smittade av sig och gav mig ny energi att jobba vidare med mina egna planer. 

När sommaren kom flyttade både E och K hem igen och vi började tillsammans att klura på nya planer för familjen. Plötsligt fick framtidsplanerna ny vind under vingarna och från att varit en familj som jag kämpat med att få ihop och göra hel igen började pusselbitarna jag kämpat med falla på plats. Det gjorde att de motgångar jag haft under hösten inte känts så jobbiga för jag vet att för varje bakslag kommer det bli lite lättare och så har det verkligen varit. Jobbigast i år har dock varit när S flyttade hemifrån i oktober det va tufft men samtidigt så är det ju väntat när barnen växer upp och i hans fall är jobbet ett nytt steg i hans framtidsplaner. 

Jag har fortfarande inte haft några direkta mål det här året utan det som löst sig är allmänna saker som jag kämpat med sen skillsmässan.  Och att kunna bocka av dessa saker en efter en har varit som stenar som fallit av axlarna, en skön känsla med andra ord. 



Den här rosen fick jag av hjärtat på julafton, den sista rosen som envis blommade i rabatten trots att det är slutet av december. Man kan väll säga att den symboliserar styrka och envishet som verkligen behövts det här året. 

Ja mitt upp i seperationsångesten för S som flyttat kom kärleken plötsligt in i mitt liv helt oväntat och otippat om ni frågar mig haha. P har ju varit intresserad av mig i 2 år men jag har varit lite svårflörtad haha men plötsligt hände något och det bara klickade. Så sedan helloween har vi varit tillsammans och har precis firat första julen tillsammans. Barnen har firat hos sin pappa så vi har varit själva ute hos honom och jag har verkligen inte gjort många knop dessa dagar.  Så sliten efter allt jobb så har jag som i vanliga alltid vaknar tidigt även lediga dagar, sovit till 9-9:30 hela julhelgen. Det har varit lata dagar med ryggläge i soffan och kollat på filmer och myst typ, så välbehövligt kan man säga. 

Har hunnit fundera en hel del på det här året, vissa saker som jobbdelen har bara rullat på varvat med en hel del fokus på rehab av mina skador för att klara av jobbet. Annars har det inte hänt något större, har fått hem hästen från fodervärden, fått en till katt(astrof) E´s kattunge Mizzy som håller låda och ger oss gråa hår haha. Annars har det inte hänt nått speciellt, året har ju varit annorlunda så man har fått ta veckorna som de kommit. Familjen har dock blivit större med hjärtat och hans familj såklart med allt vad den omställningen innebär. Mycket nytt att ta in vilket i bland känns lite knepigt när man är van vid att va själv samtidigt som det är spännande att börja bygga upp något nytt tillsammans.

 
Ja 3 dagar kvar på året så man kan väll summera det hela som ett intressant år trots allt. Vissa saker har bara rullat på medan andra delar har bjudit på en del förändringar och utmaningar. Pademin har begränsat en hel del men för vår del så har det inte ställt till med så mycket mer än att S  student blev tråkig som inte kunde firas som man brukar. Men vi får fira ännumer när han är klar med nästa utbildning i stället. 

Nyår runt hörnet och vi har inga planer alls än, barnen kommer hem i morgon så då blir det julfirande igen med dom innan vi laddar om för nyårsfirande. Hade hoppats på att vi skulle hunnit få ordning på rummen till barnen hos P så vi kunnat fira där men det har inte löst sig än så vi blir här hemma i lägenheten. Vad har ni för planer nu när man inte inte får fira i stora sällskap? Julen löste vi genom att få besök av svärfar på julafton och hälsa på svärmor på annandagen och svägerska med familj på  söndagen så väldigt smidigt faktiskt.

Hur tänker jag med planerna för nästa år? Jo nu känner jag att jag fått ihop familjen som var målet när jag drog mig undan en period i slutet av förra och början av detta året. Nu är vi ju fler i familjen och det är rätt jobbigt att ha två olika boende med nästan en timmes resväg i mellan så kommer det kommande året troligen bjuda på flytt så småningom med allt vad det innebär. Så jag och P kommer sätta oss ner och göra en gemensam plan för detta närmaste dagarna. Vad det gäller mina personliga planer har jag lite att styra upp också inför det kommande året. Jobb och studier är två blivande punkter på min lista i varjef all. Jag kommer lägga upp ett inlägg med 2021 mål under nyårshelgen. 

Önskar er ett gott slut och en trevlig nyårshelg och glöm inte att vara rädda om varandra så hoppas vi att nästa år snabbt återhämtar sig och vi kan börja leva som vanligt. 
 
Kram V





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0