Resultat av att jobba mot sina mål

 
S.Ö.N.D.A.G.
Ännu en vecka lider mot sitt slut och det är nu knappt 3 veckor kvar till flyttlasset går. 
Flyttkaoset här är ett faktum, fy sjutton vad stökigt och rörigt det är just nu i lägenheten. Denna helgen har jag och barnen varit hemma i Kville och tagit det väldigt lugnt. Det har varit en del att stå i det senaste och hemma hos P är det också välidgt rörigt i väntan på att hans inneboende ska få tummen ur och börja packa och flytta ut. Förra helgen körde vi till Jönköping och lämnade S nya bil som vi ordnat till honom då min S60 som han skulle få rasade på vägen dit på sportlovet, så vi fick snabbt hittat en ny till honom. Är så glad och tacksam för de personer man har runt sig som engarerar sig och hjälper till när det kör ihop sig.  S är på slutspurten av sitt körkort nu och klarade teorin i fredags och ska köra upp om ett par veckor,  så  snart kan han bocka av ännu ett av sina delmål mot sitt stora mål. 
 
Hans plan att pluggavidare utomlands efter studenten blev ju uppskjuten pga pademin förra året.
Så planen för året som gått har varit att tenta av de kurserna han behövde höja sig i, hitta ett jobba så han kan spara ihop till utlandsstudierna och för att kunna slutföra och bli klar med sitt körkort innan denna sommaren. Tanken var att tenta av under hösten men skolan var så seg så det kom inte igång fören efter nyår, men han fick jobb under hösten så han har jobbat stenhårt sen dess. Nu har han tentat av 2/3 kurser och är strax klar med körkortet så han har trots förseningar lyckats hålla sin plan så här långt. Det är bra jobbat och visar vikten av att  fortsätta jobba mot sina mål och drömmar trots motgångar på vägen. 


Våren kom av sig lite och bjöd på snöoväder i torsdags. Så det tog sin lilla tid att ta sig ut till Orust för att hälsa på nya skolan en sista gång. Vi var där i tisdags också då E fick hälsat på sin nya klass. Verkar vara en trevlig klass det med lugn och med god sammanhållning vilket är allt annat än man kan säga om den klassen hon går i nu. Hon blev väl mottagen så jag tror det kommer bli riktigt bra och en välbehövlig nystart för henne. Mobbingen på hennes skola är utom kontroll och har många drabbade så jag hoppas verkligen dom får kontroll över situationen där.  

K träffade sin klass igen i torsdags och nu gick det bättre så han fick brutit den där isen och vågade vara med under dagen och fick några nya vänner. Så det var en nöjd kille som jag åkte hem med på eftermiddagen. Att han sen på fredagen kom hem och berättade att det är så stökigt på nuvarande skolan vilket han tycker är jobbigt. Han har ju något att jämföra med nu, att det faktiskt finns skolor som det är ordning och reda på både på lektionstid och på rasterna. Det känns ju skönt att han kommit till den insikten för skolan har varit jobbig för honom här så hoppas verkligen det lossnar för honom nu och går lättare efter skolbytet. 
 

Vi har pratat massor om att förändringar är en viktig del i livet här hemma. Att det kan kännas läskigt men många gånger är nödvändigt för att få till en förändring till det bättre. 
Och i K´s fall som tycker det är jätte läskigt så har jag förklarat vilken skillnad det gör när man vågat ta steget utanför sin komfortzon. Känslan av lättnad av att våga men även hur man växer och blir modigare inför nästa utmaning. Och att för varje sak man klarar av så kommer det som tidigare kändes jobbigt gå lättare och inte upplevas som lika läskigt.  Då kan man titta tillbaks när det känns jobbigt och påminna sig själv om hur skönt det kändes förra gången man lyckades med något. Och att man faktskt ska fira alla dessa småsteg man lyckas med för varje litet steg man gör leder till stora förändringar.
 
Vart hade jag befunnit mig om jag inte vågat utmana mig själv och jobbat på att komma vidare?
Inte där jag är i dag helt klart. 
Jag är ett levande bevis på att man kan förändra saker och ting och ta sig vidare trots alla bakslag och motgångar jag haft genom åren. 

Grejen är den att jag varit fullt besluten om att jag vill förändra mitt liv till det bättre, att jag själv är ansvarig för att ta tag i det jag vill förändra i mitt liv. Det hjälper inte att jag sitter och beklagar mig över hur jävligt livet känns när saker och ting går emot en för det löser inte problemet och det hjälper mig inte vidare eller hur. 
Tvärtom jag insåg att ju mer jag ältade problemen så han inte första motgången mer än lösas fören nästa dök upp. Rena rama ketchup effekten. Jag har känt mig så uppgiven och ledsen så många gånger, ett tag trodde jag tom att någon med flit såg till för att göra mitt liv surt... Ja ni hör ju själva hur galet det låter. Men jag var så nedbruten av negtivitet som motgångarna medförde. 

Men sen när jag började ändra mitt fokus och jobba på min inställning så började saker och ting vända till det bättre. Sakta men säkert. När bakslagen kom så hade jag två alternativ, att inte bry mig och fortsätta som jag gjorde eller att kika på andra sätt att komma vidare på. Bakslagen blev kvitton på sätt som inte var rätt eller fungerade så med andra ord jag var tvungen att hitta något annat sätt att komma vidare på. 

Detta i kombination med att sätta upp mål och delmål gjorde att motgångarna och bakslagen började avta och kom mer sällan. Och när dom kom så kom jag snabbare på rätt bana igen. 

Det gäller att lägga energin på vad du vill förändra i stället på det du inte vill ha i dit liv. 

Jag ska ger er ett exempel på att det faktiskt är så. 

Förra året startade jag året hade jag som jag nämnt tidigare inga direkta mål uppsatta. Men jag hade däremot saker jag ville förändra så jag skrev upp dessa saker på våran whiteboardtavla i hallen så att jag såg dom varje dag öven om jag inte alltid reflekterade över dom. Jag lade även in dessa saker i min Google kalender som en påminnelse som kom upp varje morgon vid 06.00 varje dag i veckan. 

Följande 4 saker stod på tavlan och i kalendern:

  • Hitta kärleken ( utan att aktivt leta, bara låta det lösa sig av sig själv)
  • Ny bil ( köpa en fräschare bil som inte kräver verkstadbesök varannan vecka)
  • Flytta (varken jag eller barnen trivs här i Kville och lägenheten)
  • Starta företaget (något jag fått skjuta upp flera ggr av olika anledningar)

Deadlinen för dessa saker var rät och slätt satt att det skulle uppnås innom ett år (2020).  Månaderna gick och inget hände men jag jobbade dagligen på att behålla mitt fokus på rätt saker och jag lade stor vikt på att resna ut sånt som inte är bra för mig eller bidrar till något bra. Trots pademin och att jag kämpade på med jobbet som jag inte heller trivdes på så var jag fullt fokuserad på att det kommer bli bättre bara jag inte ger upp. 
När sommaren led mot sitt slut och hösten kom sa jag till barnen och mina vänner att denna hösten kommer bjuda på massa bra saker, det kommer bli en riktigt bra höst och vinter för jag kände det på mig även om jag inte hade en aning om vad som skulle hända. Jag var fast besluten om att trots alla mogångar och elände så kommer saker och ting förändras.  
 
 
Sen började det hända saker...

Det började med att S fick ett jobberbjudande och flyttade till J-köping i september.
Det gick några veckor efter han flyttade och plötsligt utan att jag ens lagt någon energi på det så kom kärleken in i mitt liv. Och i samma veva dök en bättre bil upp!

Så när årskiftet kom så kunde jag konstatera att 2 av 4 saker var uppfyllda och de andra två behövde mer tid.
I år skrev jag även ner mina mål i min vanliga kalender och lade till ett par nya mål för detta året. Så totalt hade jag 5 saker på listan i januari och nu med olika deadline. 

Av årets 5 mål är 2 från förra årets lista och ett av dom kommer jag kunna stryka om tre veckor då vi flyttar, flytten hade jag satt deadline på till slutet av våren. 
Ytterligare en punkt som är ny från i år med deadline denna månaden, var att hitta nytt extrajobb och den kunde jag stryka från listan i fredags då jag fick ett extrajobb jag sökt med start i sommar. Kommer  kunna stryka ännu en punkt i maj när jag är klar med utbildningen. 
Så med andra ord jag kommer att ha nått 3 av årets 5  mål innan sommaren vilket känns riktigt bra. De andra två blir lite svårare att få till men har båda deadline i december så har lite tid att jobba på där.

Jag kommer förmodligen fylla på med nya punkter efter vi landat efter flytten.  Men känslan när man kan konstatera att jag faktiskt lyckats hålla bollen i rullning och börjat kunna pricka av mina delmål känns väldigt bra. 

Hela grejen är att vill man göra en förändring måste man få översikt över vilka delar man behöver förändra så man vet vad man måste jobba på annars går det inte. 

Så vad vill du ändra på i ditt liv? 
Skriv ner och gör en plan för hur du ska nå dit. 
Jobba på ditt tankesätt och inställning varje dag så tacklar du motgångarna på vägen mycket lättare. 

Jag fick ju ett positivt besked i fredags med extrajobbet men kan tillägga att veckan började med ett saftigt bakslag från F-kassan som krånglar med min sjukersättning som jag fortfarande inte fått. En riktig käftsmäll kan man säga men i det här fallet är det inget jag kan påverka utan får så snällt invänta besked och hoppas på det bästa. För ett par år sedan hade en sån grej sänkt mig totalt och jag hade grävt ner mig i ältande och stressat upp mig. Men nu konstaterade jag bara att ok det är surt och ställer till det om jag inte får mina pengar men samtidigt måste jag fortsätta fokusera på vart jag är på väg och det faktum att saker och ting faktiskt håller på att falla på rätt plats. 
Fokusera på bra saker och bra lösningar kommer till dig. Ältar du problemen kommer motgångar och nya bakslag avlösa varandra. 

Kort sagt tydliga mål,  att veta vart man vill och varför är nyckeln till dina mål och drömmar. 

Kommenter gärna om du har något eget exempel på hur du lyckats vända motgångar till framgångar.  Och klicka gärna gilla knappen så jag vet om ni gillar min blogg och vardagspussel 🤗

Kram V


 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0