Några veckor till sen vänder det

 
Valborgsmässoafton och ännu en månad har nått sitt slut.
Ännu en jobbhelg för mig men nu är det varannan helg i Henån och varannan i Stenungsund och så kommer det va ända fram till hösten. Blir att fundera på fortsättningen i höst på EH för  en sak att jobba alla helger nu över sommaren när man har lediga vardagar men sen efter sommarlovet och ungarna är ledig på helgerna så vill man ju gärna va ledig själv också i bland och då får det räcka med jobb varannan helg. Har redan jobbat varje helg under vår/vintern så känner att efter sommaren så får det räcka med det. 
 

Som sagt ännu en månad har passerat och april har verkligen varit en utmaning jag aldrig kommer glömma fy sjutton alltså. Att klaga på att man är pank och inte har pengar har fått en ny betydelse för när du verkligen inte har några pengar alls på kontot den 1 april  för det lilla du fått i lön tillsammans med bostadsbidrag och underhåll och barnbidrag har räckt till att betala hyran, el och lite bensin och mat. Då är det fasiken inte roligt kan jag intyga. Jag hade matinköp för strax över 2000kr nu i april när jag kollade utgiftskollen igår. Det är på 3 personer då S äter på jobbet de flesta dagarna i veckan. Resten har jag fått hjälp med via vänner som plockat ihop från sina kylar och frysar hemma och kommit med matkassar och de som hjälpt mig med att tanka bilen så jag kunnat ta mig till jobbet denna månaden. I mars fick jag tacka nej till vissa extra pass jag fick för jag hade inte råd att ta mig till jobbet, hur galet är inte det och det har ju bidragit till att det blev mindre i lön dennan månaden såklart. 
 
Sen har jag  en galet hög boendekostnad fortfarande vilket är ett stor problem men som jag inte kan göra så mycket åt, har inget annat alternativ på boende som är billigare så man får gilla läget helt enkelt. Tack ock lov att jag kunnat jobba alla pass jag fått nu i april för den lönen kommer göra så gott och framförallt jag kommer kunna betala alla räkningar och det jag fått skjuta på de senaste månaderna och fylla upp kyl och frys och tanka bilen utan att behöva hjälp från socialen. 
De första veckonra i maj kommer bli tuff den med för fick inte full hjälp från socialen denna månaden heller vilket jag kommer överklaga även denna gång. Har fått skjuta på räkningar även denna månaden och be om hjälp från andra håll. Som tur är har S fullt upp på sitt jobb nu och han får lön den 15:e så vi behöver inte hjälp hela månaden den här gången vilket är skönt.
Förra månadens överklagan ligger nu hos förvaltningsrätten och det ska bli intressant att se hur dom dömmer det hela med tanke på att jag haft juristhjälp att ta  upp de paragrafer i lagen som dom inte följt/brutit mot. Har fått mycket postiv respons från olika håll att jag orkat ta strid för detta eftersom systemet inte sköts rätt och väldigt många människor blir drabbade som inte orkar ta striden eller vet hur dom ska göra.  Så vi hoppas det här rör om i grytan helt enkelt. De flesta människor som söker hjälp från socialen vill ju kunna klara sig själva och inte behöva be om hjälp så det är bedrövligt att man inte kan lita på att systemet fungerar och att man får den hjälp man har rätt till. 
 
 
 
Det bästa med att vara på botten är att det bara finns en väg därifrån och det är upp!
 
Jag har varit väldigt tömd på energi det senaste pga mitt eget kämpande och tyvärr har m´ånag runt mig har diverse egna problem de kämpat med så det har varit en ordentlig svacka för många senaste tiden. Men nu känner jag att energin börjar komma tillbaks. Nu vet jag att bara vi har mat på de kommande 3 veckorna och bensin så jag kan ta mig till jobben så kommer det lösa sig sen. 
Jag vet att det kommer lösa sig och och ajg är så otroligt tacksam för de som utan att tveka erbjudit sig hjälp och som peppat och inte tillåtit mig att ge upp den här tiden. 💕
 
Nu kan jag börja tänka framåt igen och fokusera på mina mål igen. Och flera av årets mål har ju redan löst sig och kommer uppfyllas automatiskt nu när ekonomin löser sig. Jag kan faktiskt börja klura ut vad för nya mål jag ska skriva upp och jobba mot härnest?
 
 
Nästa vecka börjar äntligen vikariatet wohoo 🙌😁
 
Det är verkligen en milstolpe och kommer göra sånn skillnad. Flera av årets mål hänger ihop md just det här att jag får ett jobb som ger stabelitet ekonomiskt, så detta kommer givetvis firas.
Sen är detta ju ett vikariat men jag vet att nästa lediga tjänst som kommer ut oavsett det blir denna tjänsten så småningom eller någonannan tjänst kommer jag få. Detta tackvare att jag fortsatt att ta timmar som erbjudits under det här året som extra anställd. Det är inte fel att få in en fot med andra ord om man har möjlighet att kombinera det med andra saker under tiden, tillslut får du erbjudande om en större tjänst. Är så glad att chefen frågade mig om jag var intresserad av vikariatet .
 
Och som jag skrev i inledningen så kommer jag beroende på hur det ser ut i höst när vikariatet är slut behöva ta ställning till om jag behöver och vill fortsätta som barista. Blir jag erbjuden en fast tjänst på andra jobbet kommer jag troligen inte fortsätta på EH om jag inta bara kan komma in vid behov extra när jag har möjlighet.  Att va låst där varje helg för 5 h /veckan är det inte värt för min del i så fall. 
 
 
Ja hörni tänk att årets 4 första månader skulle bli en sånn utmaning och bjuda på så mycket problemlösning. Men även om jag åkte ner på botten med dunder och brak pga den där jälka elhöjningen så har jag aldrig slutat tro att det kommer lösa sig jag har ju trots allt sett ljuset i tunneln med vetskap av att i maj kommer jag gå upp i arbetstid och då kommer jag på banan igen. Jag behöver bara ta mig dit.
 
Inte så bara och bara jag vet men vad hade hänt om jag istället för att kämpa hade suttit här hemma och ältat problem utan att fokusera på mina mål och drömmar? Hade jag gett upp mina mål och inte haft något mål att kämpa emot så hade jag förmodligen skapat fler problem och motgångar i stället. 
Du blir vad du tänker så är det! Visst att jag varit ledsen och nere denna tid men jag har inte låtit det ta överhand utan försökt se positiva saker och glädjas åt bra saker runtomkring och omgett mig med människor som är positiva och glada.
Umgås du med negativa personer blir du negativ och tappar motivationen själv också. Värt att tänka på.
 
 
Hoppas ni får en fin valborgshelg hörni. Här väntar jobb ovh vi stänger vissrrligen tidigare idag men jag har inga planer i kväll utan det blir att va hemma med barnen bara. 
 
Kram V
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0