Improviserad jul och slutspurt på året med tips för årsresumen

 
Det blev en minst sagt imporviserad ju i år. Jag tajmade in så fint att bli sjuk i början av julveckan i covid. En mildare variant den här gången som tur var som gick över på ett par dagar men ändå ställde till det. Jag skulle nämligen jobbat hela julhelgen och barnen skulle åkt till sin pappa på torsdagen men eftersom vi inte visste om dom också skulle insjukan så fick dom hålla sig hemma under min karantän. Med andra ord vi var alla hemma på jul och jag kunde inte köpa varken mat eller julklappar så det blev verkligen inte vad vi tänkt oss. Meningen var att fira jul med barnen i mellandagarna så jag hade inte allt klart när jag blev sjuk. 
Men vi improviserade och fick beställa pizza och mat från Mc Donalds på julafton och som tur var klarade sig resten av familjen så det var bara jag som var dålig. 
 
 
Så det blev en väldigt lugn jul och jag har nog aldrig sett så många julfilmer som i år haha. Även om temat i dom alla är det samma så är det mysigt och har fyllt på feel good kontot när man legat med feber och värk i kroppen. 
Hur har eran jul varit? Hoppas ni haft det lugnt och skönt oavsett ni firat med hela släkten eller tagit det lugnt hemma. Jag har sett på fb osv att många legat sjuka över jul så jag var inte ensam och visst är det tråkigt men som jag sa till barnen det kommer en jul nästa år också som tur är och då hoppas vi att vi håller oss friska. 
 
 
Snön som kom innan jul försvann såklart under julveckan. Men när vi vaknade på julafton hade det kommit ett tunt lager snö som låg kvar hela dagen då det var soligt och nån minusgrad så det gav lite julkänsla i varje fall.Men i skrivandets sturnd 2 dagar kvar till nyårsafton så är det grått blött och regnigt. 
Igår när barnen åkte till sin pappa var det snöblandat regn nästan hela dagen och uppe i Falköping där vi möttes var det snökaos men här nere i södra bohuslän är det regn och barmark och något vit nyårsafton verkar det inte bli heller. 
 
 
Ja hörni nu är detta året snart slut så dags att summera och sätta planer för nya året. 
Jag har funderat mycket på det här året senaste tiden för det har minst sagt varit turbulent och innehållsrikt samtidigt som jag för första gången någonsin lyckats uppnå/genmföra samtliga av mina mål och planer för året. Redan i augusti kunde jag stryka det sista från min lista och det var en väldigt märklig känsla med tanke på hur turbulent året startade. 
 
En tillbaka blick:
 
  • Året startade med riktig tufft ekonomiskt med lite jobb och skenande elpriser och bråk med socialen som inte hjälpte mig vilket ledde till en tvist med kommunen.
  •  I februari fick hela familjen covid och jag och K var jätte dåliga i över en vecka. 
  • Jag blev blåst och lurad av förra hyresvärden, process med jusiter men som jag valt att pausa pga  en större "tvist" som uppdagades vid undersökning av mina skador. 
  • I april började mitt vikariat som skulle varit i 4 månader men blev förlängt 2 gånger tom feb nästa år.
  • Ultraljuds undersökning av mina skador visade sig att ett ligament i tummen är av och måste opereras vilket ska IVO anmälas eftersom detta borde ha åtgärdats när jag skadade mig och sen måste vissa eller samtiliga spik och skruvar tas bort från min fotled. 
  • Jag har tack vare förlängt vikariat och stabilare ekonomi inte längre behov av extrajobbet på EH = ledig varannan helg
  • Vi flyttade till ett bättre billigare hus med bättre läge och seriösa hyresvärdar
  • Galet mycket jobb och stul på jobbet under sommaren 
  • Avslutade och tog avstånd från några relationer med folk som bara bestod av drama och konflikter. 
  • Det lossnade äntligen för båda barnen i skolan vilket var en enorm sten som föll från mina axlar.
  • Jag har jobbat vidare med mina egna planer och projekt även om det fått stå tillbaks mycket pga andra jobbet. 
  • Kan äntligen betala av mer på mina skulder 
Detta är ett axplock av vad året bjudit på men går inte in på mer för det skille bli ett alldeles för långt inlägg. 
 
 
 
Jag skulle slutligen vilja ge er 6 frågeställningar att reflektera över från året som varit vilket ger er en bra sammanfattning av året som gått och en bra bild över hur ni ska sätt nästa års mål.
 
  1. Lista årets highligts och framsteg (alla positiva och bra saker från 2022)
  2. Vad funkade 2022?
  3. Vad funkade inte 2022?
  4. Vad lärde jag mig det här året?
  5. Hur förändrade jag mitt liv 2022?
  6. Vad från 2022 är jag tacksam över?
Skriv ner dessa punkter och på så sätt sätt punkt för det här året och ta med det som du behöver utveckla och jobba vidare med till nästa år. 
 
I nästa inlägg så ska jag dela med mig av mina tips på hur jag tänker och sätter mina mål för nästa år.
 
Ha det gott så länge.
 
Kram V
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0