Julen runt hörnet

 
Nu är det bara lite mer än 3 veckor kvar på det här året och julen är verkligen riunt hörnet hörni. 
Veckorna rullar på med jobb och det vanliga vardagspusslet med familjen. 
 
Idag åker S och hans flickvän upp till fjällen för att jobba där en säsong och kommer hem i april. Känns konstigt att han kommer var borta i 4 månader men samtidigt så vet jag att detta bara är början på hans äventyr för det kommer kanske inte bli mer säsongsjobb i fjällen efter det här men han kommer garangterat plugga och jobba i andra delar av landet efter den här säsongen. Han har en plan för framtiden och den bollen har han satt i rullning så nu är det bara att hänga på och följa hans resa.
 
 
 
I lördags tog jag och E bussen ner till Göteborg för en tjej dag vilket var länge sedan. Välbehövligt för oss båda med lite miljöombyte och och för en gångskull göra något annat än sitta hemma vilket är det vi gör mest numera. Förra helgen var vi bortbjudan på Glöggmys till några gamla vänner vilket var väldigt trevligt men det är ovanlig att vi hitta på saker och umgås med vänner nu för tiden. 
 
Jag har rensat väldigt hårt bland mitt umgänge och faktiskt brutit kontakten med flera fd nära vänner av olika anledningar senaste åren. Nu som följer mig här vet att jag ofta pratar om att man ska rensa bland sina kontakter i bland för att se till att man omger sig med familj och vänner som man verkligen har en bra relation med och som tillför positivitet och en trevlig energi. Alla kan givetvis ha svackor och dåliga perioder i livet men det jag merar är de personer som fastnat i ett negativt mönster som påverkar eran reltion negativt och om ni inte kommer vidare med. Rensa bort dessa för att göra plats för nya bekantskaper. 
Jag har inte fyllt på med massa nya kontakter än, har liksom inte haft tid att va så social utanför jobbet eftersom jag jobbar 95% kvällar. Japp det är välfigt irriterande att alltid jobba när alla andra är lediga men det finns ju anledningar till att jag fortsatt med denna tjänsten och inte sökt något av de vanliga tjänsterna med mest dagtid. I bland får man göra något man tycker är tråkigt under en tid för att få till de förändringar man har som mål.
 
 
 
 
E älskar storstan där hon känner sig mer hemma och smälter in bland allt folk , för där är det ingen som kollar snett på dig om du kommer kraftigt sminkad med tröja med någon hårdrocksgrupp osv. Emo/goth är inget kostigt där  men här hemma drar hon ögonen åt sig och får höra elaka kommentarer vart hon än går av både vuxna och barn. Så att åka ner några timmar och gå på stan är hennes sätt att ladda batterierna och hitta ny energi. Och nu med allt julpynt var det riktigt mysigt att gå runt där trots allt folk. 
Vi tog spårvagnen till Järntorget och kollade in Jul i Haga, galet mycket folk men så mysigt. Sen på vägen tillbaks mot Nordstan hoppade vi av vid Domkyrkan och kollade in en goth butik som hon hittat på nätet. Shoppade inte så mycket men var gott att komma ner och få lite omvöxling av stortadspulsen några timmar. 
 

På vägen hem hade vi värdens finaste solnedgång vid Tjörnbron. 
 
Jag har känt mig lite smått frustrerad och irriterad  på livet senaste tiden. Det här året har bjudit på extra allt och jag har kunnat bocka av samtliga punkter från min lista med årets mål vilket aldrig hänt tidigare. Och även om jag kunnat bocka av mina mål ett efter ett så har det inte inneburit att livet plötsligt är en dans på rosor och jätte kul.  
Det har varit en krävande år med mycket förändringar och saker som inte bliviut som jag tänkt mig. 
 
Jag har fått flera insikter som lärt mig ett och annat men även bidragit till att jag står inför ett par större privata förändringar kommande åren. Barnen börjar bli stora och det rullar på med skolan och om ett halvår kommer E sluta högstadiet med allt vad det innebär och lillebror k har då bara 2 år kvar på högstadiet innan han också slutar och ska börja på gymnasiet.
Jag har redan märkt senaste månaderna att min roll som senaste åren handlat om att släcka bränder och lösa problem i familjen nu är näst intill borta. Allt kämpande med barnen och skolan och osäkra inkomster pga av kortare extra jobb är över. Barnen börjar bli stora vilket märks och min jobbsituation är numera äntligen stabil även om jag inte har planer att bli kvar i butiken på lång sikt. 
 
 
Så frågan är vad gör jag nu och vem är jag nu när den rollen jag haft i flera år inte längre finns? 
Det är en läskig insikt och helt ärligt så har jag ingen aning om vad jag ska göra här näst. Allt har handlat om att få vardagspusslet  att rulla på för hela famlijen men nu har det börjat rulla på av sig sjlälv mer och mer. 
Jag ser så många familjer där man planerar och jobbar mot framtida planer tillsammans men vad gör man när man inte har någon att planera nya projekt och framtidsplaner med? Jag är inte ensam men jag känner mig väldigt ensam och vilsen när det gäller vad man ska hitta på här näst? Jag har inte den där partnerna som vet vad han vill med framtidsvisioner och drömmar att jobba emot som jag själv egentligen har. Jag fick rådet att ta hjälp av en livscoach för att ta reda på vad jag vill, vad min nya roll i livet är och vad jag ska göra här näst för att blåsa liv i mina mål och drömmar. Låter faktiskt som en bra plan men vart hittar jag en livstilscoach som faktiskt kan hjälpa mig hitta vad jag ska göra här näst? 
 
Är det någon som känner igen sig? Dela gärna med dig av dina erfarnheter nedan.
 
Antar att jag är på väg in i någon form av livskris eller? 
Ett långt krävande kapitel i livet är på väg att ta slut och jag står inför ett nytt och vet seriöst inte vad jag ska göra här näst? Det där vissa vänner sagt till mig genom åren att jag borde skaffa en hobby att pyssla med känns väldigt pluttigt. Jag behöver inte bara hitta en hobby, jag behöver hitta mitt nya jag och hur fasen gör man det? 
 
Nåja andra advent igår och julen närmar sig med stora kliv. För min del är det jobb hela julhelgen och barnen är hos sin pappa så det blir inget firande här i år fören i mellandagarna när dom kommer hem igen. Så inget julstress här direkt i år. Men mitt tips för att slippa julstressen är delas att handla julklappar på nätet i god tid innan och att man satt sig ner och har ett eller flera extra alternativ på julklappar i fall första alternativet inte finns. Då slipper man springa runt daagarna innan och leta i panik utan att veta vad man ska hitta på att köpa. Så ha en shopping plan att utgå i från det gör det så mycket enklare och lugnare. Förbered det som går i god tid innan så ligger du steget före och behöver kanske bara komplettera på slutet då  slipper du stressen.
 
Ha de gott hörni.
 
Kram V
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0