Matshoppingtips och veterinärbesök

 
Hej på er!
 
Tittar in en snabbis innan det är dags för återbesök hos veterinären för Tess som vi fick åka in akut med i fredags pga bitskada (tror vi). En infekterad böld ledde till ett dränage insatt, Metacam och tratt vilket hon inte varit nöjd med. Hon har temprament den här katten sa dom i fredag när vi hämtade henne haha. Jo visst har hon det så vi var lite beskymmrade för hur sårvården skulle gå. Men hon har varit en helt annan katt dessa dagar. 
 
Första natten sov hon tätt intill i sängen och hon har velat vara med oss i soffan och ha närhet hela tiden på dagarna, lugn och utan större protester. Så det har gått över förväntan, men nu ska vi på återbesök och ta bort dränaget hoppas jag. Men hon får nog gå med tratten ett tag till så såren läker. 
 
Var länge sedan man behövde åka till veterinär pga skadat eller sjukt djur peppar peppar men rätt som det är så händer det och det finns helt klart roligare saker att lägga pengarna på men vad gör man inte för sina pälsklingar. 
 
 
Själv har jag varit ur funktion sedan förra veckan också med en jäkla smärta i ena foten som kommer och går helt random. Var till vårdcentralen igår som skickade mig vidare till deras rehab där dom påstod att jag hade irriterade nerver vid lilltån som var problemet. Jag har dock smärtan uppe på foten snett bakom stortån så får inte riktigt ihop det. Men får väll ge det några dagar med vila så får vi se om det går över.  
 
Försöker passa på att sysslesätta mig undertiden för att sitta hemma och ta det lugnt blir tråkigt snabbt för min del. Passade på att göra en höstkrans av lite fint som finns runtom i vår trädgård. Den japanska lönnen är helt magisk i sina löv just nu och även andra burskar som jag inte vet var dom heter, nyponen är jätte fina att dekorera med nu också. Så ta en titt på vad det finns runt omkring där  ni bor och gör något fint av det. Det piggar alltid upp i höstrusket.
 
 
Inte så tokig eller hur. Så enkel en halmkrans (finns i alla blomsteraffärer) , löv från från trädgården varvat med tuja och nypon. 
 
Matshoppingtips i tuffa tider
 
Vi befinner oss i tuffa ekonomiska toder just nu med höga elpriser, drivmedel och även matpriser som höjts kraftig av samma anledning.
Det är det dagliga samtalsämnet bland våra kunder på jobbet . Många ororar sig för hur dom ska klara sig och undrar vad höjningarna beror på och tror att det är matbutikerna som höjt priset.
 
Så enkelt är det inte tyvärr, höjningen kommer i flera led. Producenterna tec bönder och fabriker har fått  höjda kostnader på både drivmedel och el vilket gör att dom höjer sina priser först för att gå runt. 
Sen tvingar de som köper in dvs grosister och leverantörer höja sina priser pga att transportkostnaderna ökar. Ja ni förstår själva det höjs i alla led och är tyvärr inte så mycket någon kan göra åt när läget är som det är. 
 
Det man kan göra som jag även tipsar kunderna om är att handla smartare!
 
Med det menar jag att man inte bara handlar i sin favoritbutik utan även håller koll på vad andra butiker har för veckoerbjudande. Vart är osten billigast denna veckan, toapapper , köttfärsen osv? Kolla runt och jämför vad butikerna har för erbjudande! Har man vägarna förbi köpcenter där flera matbutiker finns är det en god idé att skriva en shoppinglista över vad för erbjudande de olika affäererna har och ta en runda i dom butikerna och köpa det man behöver till bästa pris.  Visst det är lite jobb och planering men med ökande priser är det ett måste som man faktiskt kan spara in  på. 
 
Köp storpack och utnyttja  erbjudande där man får köpa mer än ett paket , tex denna veckan har Willys  extrapris på blandfärs för 39:90 och man får köpa max 3 paket per hushåll.  Köp 3 och frys in. 
 
Sen glöm inte kolla de nersänkta produkterna. De flesta affärer sänker priset på färskvaror och bröd med kort datum på kvällarna det är både smart för plånboken och miljön då matsvinnet minskar. 
 
Önskar er en fortsatt fin tisdag!
 
Kram V
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0