Tillbaka till vardagsrutinerna

 
Nu är semestern slut och i går jobbade jag första passet igen efter 3 veckors ledighet. 
Fast så mycket ledigt har det inte varit  för det har varit fullt ös här hemma med olika saker hela semestern. Det är ju som jag skrev en hel del som händer och har hänt senast året  så det gäller att hänga med i svängarna. 
 
I början av semestern gick jag helt spontant en mini kurs på 7 dagar som jag kände jag kan ha nytta av framöver. Inget planerat men den dök upp i flödet på Inst när jag låg och scrollade en sömnlös natt och den verkade intressant. En riktig impuls grej men helt klart värdefull även om det var ett intro till en större utbildning som jag valde att inte hoppa på efteråt.
 
Men däremot så snubblade jag över en utbildning jag velat gå i flera år men inte haft möjlighet till. Nu dök den också upp i flödet när jag låg och scrollade en natt förra veckan när jag inte kunde sova. Så efter att fått halvt hysteriskt berättat för sambon om utbildningen så signade jag upp och betalde anmälningsavgiften vilket kändes helt overkligt. Ännu en grej som faller på plats en väldigt stor grej dessutom. Så i september blir det studier vid sidan av jobbet som jag hoppas ine ska krocka för mycket. 
 
 
Nu när semestern är över och skolstarten närmar sig så är det hög tid att hitta tillbaks till vardagsrutinerna igen. 

Kör du på som du brukar eller så känner du att det är dags för att införa något nytt för att frigöra tid och bli effektivare?
 
De rutiner jag har är sådant som jag byggt upp under åren för att underlätta min vardag speciellt på morgonen. Nu har jag ju inte allt ansvar för alla hushållssysslorna själv längre så där har jag automatiskt blivit av med lite stressfaktorer. Men som sambo kommer det ju automatiskt nya saker som fyller dagarna och hemmet med för den delen. Så hitills har jag bara kört på som jag brukar och noterat vad som funkar bra och mindre bra för att få en överblick på vad jag behöver ändra på. 
 
 
Jag jobbar ju nästan bara kvällar så jag behöver inte gå upp tidigt när barnen är lediga. Men för att komma in i morgon rutinerna inför skolstarten som är slutet på nästa vecka så har jag börjat denna veckan med att ställa klockan på den tiden jag brukar väcka barnen när det är skola (6:45) för att få lite mer mjukstart. 
Då har jag gått upp på toa och sen satt mig i sängen med en guidead morgonmeditation på Youtube ( ca 10 min) och lyssnat på den vilket är något jag rekomenderar er att lyssna på. Jag började med det för några år sedan när jag hade ett väldigt stressigt jobb, det gjorde att jag fick en välbehövligt lugn start på dagen i stället för att sätta mig i bilen med en stressad känsla som jag hade innan. 

Det finns mängder av guidade meditationer att välja mellan från 5 minuter och uppåt. Jag brukar köra 10- 15 min vilket jag tycker är lagom på morgonen innan man kör igång med dagen. 
Därefter försöker jag sitta och skriva  2 sidor i min "Tacksamhetsdagbok" Detta försöker jag göra alla dagar i veckan för  det ger dig en positiv boost innan du sätter igång med dagens alla måsten. Detta är ett mycket effektivt sätt att rensa huvudet på negativa tankar ,tankar som stressar dig osv och i stället  fylla på  peppande positiva glada tankar. Jag brukar även lyssna på antingen morgonaffrimationer eller något peppande mottivations tal. Finns mängder av detta att lyssna på om du söker på YouTube eller Spotify. Jag lyssnar nästan bara på engelska där du hittar ännumer att välja på. 
Detta kan du även lyssna på under tiden du gör i ordning dig på morgonen eller på väg till jobbet osv.
Har jag haft en dålig dag eller hamnat i en svaka som man gör i bland brukar jag även lyssna på antingen en inspirerande podd eller något motiverande tal för det får snabbt in tankarna  och humöret på rätt håll igen.
 
 
Så den hör veckan har jag alltså ställt klockan och startat med två av mina morgonrutiner i lugn och ro. 
 
Jag har skrivit i tacksamhets dagboken under sommaren också men inte dagligen. Meditationen har jag haft paus med under en tid men kände att nu är det dags att köra på med det igen eftersom jag upplever mig själv mer lugn och inte blir lika stressad direkt på morognen. Något jag vet kommer sättas på prov när skolan dragit igång på allvar med tanke på utmaningarna vi tampas med när det gäller K och skolan. 
 
Sen när skolan startat kommer jag ställa klockan ännu tidigare för att få den här lugna starten på morgonen innan barnen ska gå upp. 
Jag rekomenderar er verkligen att avsätta tid för en lugn stund på morgonen innan ni kör igång med dagens måste om det så bara är att ni går upp 15 min tidigare. Det är så värdefullt och jag vet flera både kända och mindra kända som gör på likande sätt och säger detsamma det är så värdefullt och gör sån skillnad på resten av dagen när man inte behöver hoppa ur sängen och direkt i skorna och stressa iväg på morgonen.
 
På helgerna brukar jag inte medietera men nu i sommar om vädret tillåtit har jag suttit ute och skrivit med morgonkaffet  i lugn och ro innan resten av familjen vaknat då jag ofta vaknar före alla andra här hemma. 

Ja nästa vekca drar det igång först med lilleman och måndagen efter börjar hans syster gymnasiet med allt vad det innebär. Det kommer bli intensiva veckor där jag ska pussla ihop det med att styra upp allt för barnen samtidigt som jag jobbar nästan varje dag. Det kommer blir intensivt och tufft och det börjar egentligen redan denna veckan då vi har möte på skolan inför skolstarten för K´s del. Får se vad vad som händer och jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig heller, men har fått till mig från andra håll att det kommer bli tufft och att jag som förälder kommer få ligga på för att det ska hända något. 
 
Så jag misstänker att det kommer gå ut över jobbet i bland men så får det bli i så fall för familjen är viktigare än några timmar hit eller dit. Och som jag skrev inledningsvis så kommer allt som är på gång i höst  även medföra att jag kommer få införa fler rutiner i mitt vardagspussel. 
 
Hoppas ni har fått en bra start på veckan trots regnoväder som vi har här nu. 
 
Har ni frågor om tex hur jag skriver tacksamhetsdagbok och vad det innebär får ni gärna lämna en kommentar  så skriver jag om det i ett inlägg framöver 😀
 
Kram V
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0