Det går alltid att göra något åt situationen om det inte blev som du tänkt dig

 
Jag verkligen älskar Heaters fina quotes som verkligen har något för olika tillfällen i livet


Onsdag och vi är inne i slutet av juni med andra ord halva året har gått.
Har året gått som planerat hitills?
Om inte häng inte häng inte läpp för det det går ALLTID att göra något åt situationen om det inte blivit som du tänkt dig!
 
Hur vet jag det? 
Jo för att sitta och vänta på att saker ska lösa sig och bli bättre av sig själv funkar inte, tro mig jag har provat när allt gått emot mig och motivatonen varit noll. 

Vi kommer alla köra fast och möta motgångar i balnd i livet men det är ju trots allt vad vi väljer att göra åt dom som är avgörande på hur ditt liv utvecklas.  Att sitta hemma och älta hur dåligt allt är och hur jobbigt och orättvist allt är kommer aldrig att lösa dina problem. Har dom inte gjort det hittils så lär dom inte göra det senare heller OM du inte bestämmer dig för att göra något åt det i stället vill säga.
 
Jag kan ta mig själv som exempel jag har inte jobbat ett enda jobbpass hitills den här månaden bortsett från 4 timmars provjobb som tyvärr inte ledde till att jag fick jobbet i slutändan. Att jobba som vikarie innom skola och barnomsorg  under sommarenlovet är som ni förstår inte speciellt givande eftersom barnen har just sommarlov och behovet av personal på fritids och förskolor minskar under denna tiden. 
Inte drömläget direkt när man har hyra räkningar och behöver mat osv till barnen. 
Japp jag har sökt massa jobb men än så läng utan resultat. 
Det känns motigt japp och för första gången sen jag flyttade hemifrån en gång i tiden kommer jag få boka tid hos socialen för att få hjälp så vi klarar oss. 
Kul? Nopp men vad gör man när jag inte fått napp i jobbsökandet? Ge upp? 
Nej inte en chans jag vet inte hur ni tänker i sådana situationer men jag vill självklart få ordning på livet och tjäna pengar så vi klarar oss.

Det är som sagt upp till dig att bestämma dig för vart du vill komma i livet om det inte känns okej.
Det gäller att ändra fokus du måste helt enkelt lägga in en högre växel och jobba hårdare för att bryta mönstret och återta kontrollen. 

Några tips på hur du kommer ur ekkorhjulet med negativt tänk och hittar motivationen igen:

  • Skriv upp alla saker du vill ändra på och hur det kommer kännas eller vad du kommer få ut av att få till dessa förändringar.

  • Samla inspiration från andra som redan håller på med det du vill göra. Tex via youtube, bloggar, tidningar,podar, filmer osv. Sök på det du vill göra/eller ändra på och jag lovar att du kommer hitta massa inspirerande tips, internet är rena rama smörgåsbordet med inspiration om du vet vad du ska söka efter. En god vana är att avsätta en stund varje dag till just detta för att fylla på med positiv energi och pepp. Jag sitter alltid och kolla på Youtube efter ungarna lagt sig på kvällen och läser nån inspirerande bok en stund på morgonen innan man drar igång med dagens alla projekt.

  • Ta reda på vad du kan göra för att bryta mönster och byta väg för att få till en förändring och nå dina mål. Söka nytt jobb, gå en utbildning eller en kurs, börja träna osv Skriv ner allt du kommer på och gör en plan med steg för hur du ska komma vidare. Tänk på att börja i rätt enda med de enklaste sakerna och jobba dig vidare ännars är risken att du kör fast och tappar motivationen.

  • Skaffa dig rutiner! 
    - Gå upp i tid! Att sova bort halva dagen är inte en bra lösning om man vill få gjort förändringar så ställ klockan och se till att komma upp tidigt. Visst man är trött men tro mig du kommer bli förvånad över hur mycket mer du får gjort om du startar dagen tidigt. 
    - Skriv en to-do lista med 3-4 saker du ska ha gjort innan dagen är slut. 
    - Planera dina dagar dvs vissa saker kan du planera in att göra på en viss veckodag då kommer det rulla på automatiskt efter ett tag utan att du kommer behöva fundera på det.  Tex onsdag tvättdag, lördag städdag , tisdag och torsdag träning osv.

  • Gör roliga saker
    Det finns inget viktigare och mer effektivt att ta till när man är inne i en svacka än att faktiskt göra något man tycker är roligt och blir glad av. Visst har man ekonomi så kan man dra iväg till Liseberg med familjen eller ett par vänner men allt behöver inte kosta pengar. Bjud hem vännerna på en grillkväll med lite kubb, packa en liten picknick korg och åk till stranden, är det dåligt väder se roliga filmer, baka nått gott, testa något nytt,  unna dig lite egen tid om det så bara är ett härligt skumbad. Åk och hälsa på någon vänn du inte träffat på länge.  Ja alltså det är fantasin som sätter gränser. När man är på bra humör så är hjärnan kreativ och kommer på nya idéer. Men är man sur och bitter så ser man bara de dåliga och negativa och bland de tankarna hittar man inga lösningar bara problem.

Allt handlar om att bryta mönster och se till att ändra på de dåliga vanorna mot nya bättre. Har man kört fast och kommit till en återvändsgränd så får man tänka om och prova nya vägar. 
Vad kan DU göra för att ändra på situationen du befinner dig i?

Som jag skrev så blir det att skriva in sig hos socialen nu för min del och det är inget jag ser fram emot men det är en tillfällg lösning under tiden jag fortsätter leta vidare efter jobb. Jag vet att jag kommer hitta nytt jobb snart det gäller bara att ha tålamod och fortsätta hålla ögonen öppna.  Så med andra ord kanske jag inte behöver söka socialbidrag, det är ju det som är målet att jag ska slippa men då kan jag inte ligga i soffan en hel dag och tycka synd om mig själv. Jag måste läägga lite tid på att leta nya jobb att söka och hålla utkik efter andra alternativ. Kanske du ska ta en titt på vad det startar för utbildningar och kurser efter sommaren? Vägen till ditt drömjobb kanske innebär att du måste utbilda dig innom något speciellt. 

Jag har ett jobbmöte inbokat på fredag men vet att det är ett extra jobb till en början. Alltid något och det kan leda till mer jobb. Jag kommer skriva lite mer om det i ett annat inlägg för detta jobbet är inget jag sökt utan är en förfrågan jag fått från en gammal kompis. Det ska bli jätte intressant. 

Så sitter du i soffan och tycker att livet är pest? Ja men ta en funderar på vad du kan göra åt det för är det nu så illa så kan man ju alltid göra nått för att ändra på situationen eller hur. Har ingen annan kommit med lösningar till dig vid det här laget så är det med andra ord inte en metod som funkar utan DU får ta tag i ditt liv och dina problem själv. Ett steg i taget.

Så nu kör vi kan jag så kan du eller hur!

Kram V


Ett tips är att skriva upp idéer man kommer på under dagen i antingen ett anteckningsblock eller i din telefon så är det ingen risk att du glömmer av de där bra sakerna som dyker upp när man minst anar det.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0