Veckopeng /månadspeng eller spara till något roligt, denna appen måste ni ha till era barn


Hej på er finisar ursäkta min frånvaro men har nytt jobb sedan en månad tillbaks som bokstavligen talat fyllt veckorna senaste tiden. Har gått i ett från tidig morgon till sena kvällar för att få ihop jobb och vardagspusslet. Det har varit en omställning för hela familjen eftersom jag tidigare jobbat som vikarie innom skola och barnomsorg så har jag dels inte vetat när jag ska jobba nästa gång eller vilka tider. Nu har jag haft schema ett par veckor framåt och fram till nu legat på heltid vilket det var väldigt länge sedan jag jobbade. Nu kommer det dock lugna ner sig något under en period men det gör inte så mycket för jag kan fortfarande hoppa in som vikarie i skolan och sen håller jag på att starta eget så jag kommer allt fylla mina dagar ändå. 
Viktigast är dock att få vardagspusslet att fungera med familjen och nu efter skolan dragit igång igen gäller det verkligen att hitta ett system som fungerar för oss alla.

Jag har varit lite för slapp och låtit barnen slippa hjälpa till så mycket här hemma men för att vi ska få det att fungera nu när jag jobbar mer så måste alla hjälpa till för att vi ska få pusslet att fungera. 
Har funderat på hur man kan få barnen mer involverade i hushållssysslorna på ett roligt sätt så att dom känner att dom dels bidrar med något och får något igen för det.
Har tidigare provat att skriva en lista med saker dom kan göra och tjäna lite extra pengar på men det har inte fungerat mer än några dagar eftersom barnen inte ser helheten och blir peppade att fortsätta.
Men så fick jag tips om appen Gimi som tidigare hette Veckopengen, var lite skeptisk först men nu när barnen fått testa den en månad  och försår hur den fungerar så är dom så taggade på att fortsätta med den och det har för min del bidragit till att vardagspusslet blivit enkalre här hemma och framförallt jag slipper tjata på dom. Nu gör dom sakerna automatiskt för att tjäna några extra kronor.
Ska förklara nedan  hur det fungerar.
 

Gimi är alltså en app som ni hittar i appstore och kan även läsa mer och ladda ner den från deras hemsida här>> till iPhone eller android. Det krävs att barnen också har en smartphone för att det ska fungera.
Vill även inflika att detta inte är något samarbete utan är något jag själv valt att dela med mig av till er då jag och barnen tycker det är en app som verkligen är rolig och lärorik att använda.
 
 
För att det skall fungera krävs att både barnet och föräldern/arna har en mobil och laddar ner appen och registrerar ett konto så att kontona länkas ihop till varandra. Det var väldigt enkelt och tog bara nån minut att göra. Av mina 3 barn har de två yngsta (9 och 11 år)  fått appen i sina mobiler.
Här lägger väljer du sen om barnet ska få veckopeng eller månadspeng, hur mycket och vilken dag det skall betalas ut dvs "payday".
Det kommer upp rekomendationer för hur mycket pengar barnet kan få i resperktive ålder. Jag sökte även på Swedbanks sida om deras tips på vad som är rimligt att ge i månadspeng. Jag har även satt några basickrav på vad barnen måste göra för att få sin månadspeng dvs, läxor skall skötas, rummet skall städas och tänder ska borstas osv. 
 
För att barnen skka kunna tjäna lite extra pengar OCH du som förälder ska kunna få lite hjälp med de enklare vardags sysslorna så kan du lägga till uppgifter. Gimi har förslag passande åldern på barnet och du kan enkelt lägga till egna uppgifter.  Jag har tex lagt till rasta hundarna och göra rent kattlådan. 
Varje uppgift är värd ett antal kronor som du bestämmer.  Och du kan även välja att barnet ska ta ett bildbevis med när dom gör uppgiften för att minska att dom fuskar. 
 
 
När barnet gjort uppgiften kommer en notis upp i din mobil som du måste godkänna för att uppgiften ska läggas till som pengar på barnets sida. Både du och barnet ser lätt  i era mobiler hur dom ligger till och barnet tycker det är roligt och utmanande att göra uppgifterna eftersom dom ser hur det blir mer pengar för varje uppgift dom gör.


En annan funktion är att spara till en Dröm.
E har valt att spara pengarna hon får för utförda uppgifter till en biobiljett då hon och en kompis ska gå på bio. Detta ni ser här som sparat är alltså förra månadens uppgifter. Och kollar ni på bilden ovan så har hon än så länge den här perioden "jobbat" ihop 31 kr till så det innebär att hon i skriviande stund behöver göra uppgifter för 35 kr till för att nå sitt mål och det kommer hon garnaterat göra för dom tar numera alltid tillfälle att hjälpa till här hemma eftersom dom tjänar på det i slut ändan.

Hennes lillebror däremot har ett större sparmål nämligen en iPad (begagnad) så han har valt att spara hela sin månadspeng  + pengarna för uppgifterna  så förra månaden blev det alltså 134 kr totalt in på sparandet för hans del. 
 
Så oavsett barnet ska ha veckopeng /månadspeng eller sparar till något roligt så är detta en app ni måste ha, den gör det så mycket enklare och roligare. Plus att barnet lär sig hantera pengar och att saker och ting vi behöver och vill ha kostar pengar osv. Det är ett bra verktyg att lära barnen hur ekonomi och sparande fungerar. 


Efter att ha användt appen i snart 1,5 mån måste jag säga att den verkligen löst flera problem vi haft här hemma innan. Barnen har blivit medvetna om att saker dom vill ha eller göra kostar pengar eftersom vi tillsammans suttit och sök på vad biobiljetter och ipads kostar på nätet. Dessutom har det blivit mer harmoniskt här hemma utan massa tjat om att dom måste hjälpa till för nu gör dom sakerna självmant. Dom tjänar på det ekonomiskt och deras mamma blir nöjd och får avlasning vilket gör att vardgen faktiskt rullar på mycket lättare. Nöjd mamma och nöjda barn. Det lilla gör så mycket skillnad för oss alla. 


Kram V
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0