Hur hittar man ny energi och blir mer kreativ när man känner sig totalt omotiverad?

 
 
Söndag igen och vi har avverkat årets 3:dje vecka. 
Veckorna går fort även om det för min del känns som om tiden står stilla i vissa sammanhang. Det fortsätter rulla på med jobb och jag har fått firmabil nu vilket gör gott att släpa runt på alla städ grejer i min bil som inte är en kombi och för att inte tala om att bensinkostnaden för min del minskar och det gör väldigt gott. Passerar mataffärer på vägen hem från jobbet så jag handlar det jag behöver på vägen och använder bara min egenbil på helgerna och om det är något jag måste i väg på under veckorna efter arbetstid. Himla bra faktiskt, sen gör sig mina skador påminda mer och mer allteftersom jobben fylls på så samtidigt påminns man om faktumet att jag kanske inte klarar av att jobba med städ så länge. Så fortsätter hålla ögonen öppna efter andra jobb under tiden. 

I övrigt är det en väldigt jobbig period som närmar sig med mycket som måste lösas framöver. Sover dåligt på grund av detta men går som på autopilot just nu för vardagspusslet måste ju ändå rulla på trots att jag skulle vilja hoppa över några månader om jag kunnat välja. 
Tråkvädret gör inte saken bättre, det är svårt att fylla på med energi och man blir trött och omotiverad när det är storm och regnar på tvären var och varannan dag. Så passa på och gå ut när solen tittr fram och fyll på med vitamin D. I dag blev det en tur upp i skogen med dotter och hundar i det fina vädret så skönt att komma ut lite även om vi inte va ute så länge i dag. 
 
Läser som ni vet väldigt mycket bloggar, tidningar, böcker osv för att får nya tips och inspiration till olika saker och just det här med hur man får mer energi är ett återkommande ämne i både böcker och sociala medier. För alla har vi svackor när man tappat motivationen eller av olika anledningar fastnat i en negativ svacka. Och för att bryta sig loss från det så behöver man göra något och eftersom jag vet att många precis som jag själv är trötta och behöver en dos energi för att få fart på allt så kommer här några tips igen. 
 
5 tips på hur du får ny energi och blir mer motiverad och kreativ

  1. Fyll på med inspiration! Vad inspireras du av? Se hur andra gör och ta till dig deras tips och få nya idéer i det du vill göra. Sök på Pinterest, YouTube, bloggar, tidningar, filmer osv.
  2. Jämför dig inte med andra utan fokusera på dina egna behov! Det som är rätt för bäst kompisen eller kollegan kanske inte alls är rätt för dig. Var kreativ, gillar du att pyssla, måla, baka eller skapa saker är det ett utmärkt sätt att rensa tankarna med och fylla på med måbra energi. 
  3. Lyssna på dina egna behov och känn efter vad du själv vill göra och uppnå.
  4. Dröm, fantisera och visualisera! Föreställ dig att du uppnått dina mål och gör de sakerna som du vill göra. Hur känns det? Hur ser din dag ut i drömmen? Genom att drömma och fantiera om det man vill uppnå så hjälper vårt undermedvetna oss att hålla fokus och arbeta vidare mot målen när det går lite trögare. Skriv gärna ner hur en vanlig dag ser ut i dina drömmar och visualisera om detta en liten stund innan du går upp varje morgon och det sista du gör innan du lägger dig.
  5. Fokusera på det du vill! Det finns så många åsikter och folk runt omkring oss som tycker saker om det vi gör. Är det personer som glädjs åt dina drömmar och planer och peppar dig så är det bra, men akta dig för de negativa åsikterna folk runt dig har. Åter igen det som är rätt för dig behöver inte va rätt för alla andra. Det säger sig själv att det blir svårt att hålla rätt fokus på det du vill om du lyssnar på de som tycker du ska göra något annat eller hur...

Ett extra tips är att skriva ner 3 positva saker som du är tacksam för från dagen som gått innan du lägger dig. Tex. Jag är tacksam för att det var fint väder i dag så att jag kunde gå på längpromenad med hundarna, Jag är tacksam för att jag fick besök av en god vänn, jag är tacksam för all glädje mina barn ger mig varje dag, jag är tacksam för att jag vek ihop och plockade bort tvättberget i sovrummet osv. Det kan med andra ord vara vad som helst från att solen tittat fram till att man lagat en god middag eller tagit tag i något man skjutit på. 



Att vi äntligen fick en solig söndag efter senaste veckans blåst och regn i norra Bohuslän är en sak jag är tacksam för i dag i varje fall. 😀
 
Kram V
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0