Morgonrutiner som jag inte kan vara utan


Godmorgon finisar!
Torsdag, kallt men strålande sol har vi här på västkusten i dag. Fint väder gör så gott även om det är kallt ute speciellt nu när naturen inte vaknat än och är grå och tråkig. Mulna gråa dagar blir så tråkiga och tunga på något sätt. 

Dagarna rullar på och jag jobbar vidare med att hitta tillbaks från min utbrändhet. Jag startade veckan med ett besök hos en KBT terapeut. Har aldrig gått hos någon sådan innan så det var spännande men hon konstaterade att jag redan hade bra koll på vad jag behövde göra för att bygga upp mig själv och utveckla mig själv. Men jag ska testa att gå några gånger på KBT  efter flytten för att lära mig hantera vissa rädslor jag har som hängt med sen jag var liten. Det ska bli jäkligt intressant rent ut sagt för är det något jag är rädd för så har jag en tendens att måla fan på väggen  kring det och det är ju inte bra så hoppas att jag kan få bukt på det problemet även om det inte är något stort problem i min vardag. Någon som fått hjälp med fobier och rädslor via KBT? Berätta gärna hur det hjälpt er. 


Men i dag tänkte jag dela med mig av mina morgonrutiner som jag kört med i några år nu och som verkligen hjälpt mig att ta mig igenom motgångar och bakslag och hitta fokus på mina mål och planer. 

Jag måste säga att jag är väldigt glad att jag fått kunskap om dessa metoder för har man fastnat i ett ekkorhjul i vardagspusslet som jag gjort efter skilsmässan speciellt så är det inte lätt att veta hur man ska komma på rätt spår när allt känns motigt och bakslagen avlöser varandra. 

Att jobba med sig själv är otroligt viktigt och det absolut effektivaste du kan göra för att få en förändring i ditt liv. För det är ingen annan som kommer ändra på saker åt dig tyvärr, du måste ta tag i dig själv och ditt liv själv så är det bara. För om inte du vet vad du vill ändra på i ditt liv och vad du drömmer om hur ska du då kunna kunna göra en förändring? Det har ingen betydelse om du omger dig med fantastiska supportande vänner om du själv inte vet vad du vill förändra eller hur.
 
Följer ni mig på Instagram så kunde ni läsa i mitt inlägg igår om vikten av att skriva av sig och att ha morgonrutiner för att få en bra start på dagen. 

Att starta dagen med att fokusera på bra saker gör att du höjer ribban för dina tankar resten av dagen.

Jag ska ta ett exempel: 

Tänkt dig att klockan ringer på morgonen och du har 30 minuter på dig att gå upp och göra dig i ordning för jobbet, det är den tiden du behöver för att hinna åka till jobbet i tid. Du vaknar av larmet men snozar 10 min för du vill ligga kvar lite längre. Klockan ringer igen men du snozar en gång till av ren reflex för att sedan vakna till 5 min senare med ett ryck att shit du måste åka om 15 minuter för att hinna. Du hoppar upp ur sängen klär på dig och springer stressad runt för att hinna göra dig i ordning. Du glömmer eller hittar inte saker och ditt humör börjar bli sämre då du blir irriterad över att du är sen och måste stressa. Känner du igen dig? 
Säg då att du du dessutom har barn du ska väcka och få klara om du själv vaknat sent, det är inte det lättaste att få ihop eller hur. När du kommer ut måste du dessutom skrapa rutorna på bilen, du hamnar i bilkö medan klockan tickar på och du blir mer stressad och försenad. Med andra ord ingen bra start på dagen.

Jag har vart i den sistsen så många gånger själv och nu i efterhand så undrar jag hur fasen jag tänkte? Varför tog jag inte och gick upp tidigare så jag han komma i ordning i lugn och ro? Det är ju inte mycket som behövs för det eller hur?

Men som sagt för några år sedan fick jag tipset av en vän att läsa en bok om Law of attraction (Attraktionslagen) det blev början på en ordentlig ögonöppnare på mig som fick mig att börja leta mer info och inspiration om hur jag kan styra upp mitt liv. På Youtube hittade jag mängder med tips och info.  Och just det här med morgonrutiner var det första som fångade mitt intresse och alla videos jag kollade på hade en sak gemensamt. 
Dom tog sig tid att starta dagen med några minuters meditation och reflekterande över possitiva saker INNAN dom började göra sig i ordning för dagen. 

Jag var skeptisk till en början om meditation och journaling men tänkte jag testar för man vet ju inte om det funkar innan man har provat. 

Så jag började  med att gå upp 30 min tidigare för att lyssna på guidad meditationsvideo i 10-15 min  efter jag startat kaffebryggaren på morgonen.  Sen hade jag inhandlat en anteckningsbok som jag satte mig och skrev 3-5 olika saker jag var tacksam över under tiden jag lyssnade på avkopplnade musik och drack mitt kaffe. Det dröjde inte många dagar fören jag insåg vilken skillnad det gjorde och jag valde att gå upp ännu tidigare för att kunna sitta och ta det lugnt lite längre innan dagens måsten satte igång. 

Att skriva tacksamhetsagbok är ett effektivt sätt att hitta positiva känslor och rätt fokus på morgonen. Genom att skriva ner saker som du är tacksam och glad över så lyfter du fram de positiva känslorna. 
Vad du skriver är helt upp till dig. Det kan vara att " jag är så glad och tacksam för att jag och familjen är friska och välmående , jag är så glad och tacksam att jag orkar gå upp 30 minuter tidigare för att få en lugnare start på dagen, jag är så glad och tacksam för mina härliga vänner och kollergor som sprider så mycket glädje osv
Det kan även vara att du är tacksam över något som inte hänt än, dvs något du drömmer om. Du skriver som att det redan har hänt. 

T.ex. Jag är så glad och tacksam nu när jag köpt en ny fin bil, eller jag är så glad och tacksam nu när jag fått mitt drömjobb. 
För att förstärka den tanken så beskriver du kort känslan du känner när du nått det målet.  
 "Jag är så glad och tacksam för att jag fått mitt drömjobb, det känns så roligt att få jobba med det jag älskar och brinner för" el Jag är så glad och tacksam nu när jag går upp tidigare och känner mig mindre stressad och är mycket gladare  och kreativ när jag kommer till jobbet. Med andra ord skriv några olika saker du uppskattar och är tacksam över och även någon rad om hur du känner kring den saken eller situationen. 

 
Jag har fyllt tt antal antecknings böcker sedan jag startade med detta och hur jag skrivit har ändrat sig  under denna tid. Jag har inte skrivit olika saker varje dag utan många punkter har varit samma beroende på vad jag vill hålla fokus på och utveckla. 

Det senaste året har en av punkterna varit att jag är så glad och tacksam att jag och min familj är friska och välmående. Det har kännts som en bra sak att påminna sig själv om varje morgon med tanke på hur mycket negativ info som vi matas med kring pademin dagligen. 
Man påverkas otroligt mycket av sådan information och det är lätt att man börjar älta och grubbla över detta och då mår du dåligt även om du inte är sjuk själv. 
Ett exempel på hur tanken spela spratt när det gäller negativ info är tex när man får ett mejl om att det går löss på förskolan/skolan som är något som återkommer varje år när man har barn i förskola och skola. Det börjar automatiskt klia i hårbotten eller hur även om du inte har löss själv. Vi påverkas så lätt av negativ information så därför är det viktigt att påminna sig själv om det som är bra. 

Jag har även skrivit om saker som jag velat uppnå, tex hitta kärleken, hitta ny bostad, jobb osv och då har jag alltså skrivit att jag är tacksam för dessa saker som om de redan hänt och förstärkt känslan genom att kort beskriva hur det känns när jag nått dessa saker. 

Det kallas att visualisera och manifestera det du drömmer om eller vill uppnå. 
Genom att göra detta dagligen hjälper du till att hålla rätt fokus på det du vill uppå och på så sätt kommer du nå dina mål snabbare än om du fastnar i motgångar och bakslag och börjar älta problemen, Med andra ord kör man fast är det en bra teknik att skriva om det du vill lösa som att det redan är löst och hur bra det känns när du löst det problemet. 

Ett annat sätt att hitta rätt fokus på morgonen är att skriva morgondagbok.  Jag fick en sådan i present när jag fyllde år i höstas som jag skrivit i i stortsett dagligen eller när jag känt att jag haft behov av att rensa tankarna på morgonen. Den jag har är från Sporrongform den är riktigt bra utformad med instruktioner om hur den skall användas och har bra tips och snygg design.  Men det går såklar bra att köpa en vanlig skrivbok också att använda. Tror den går att köpa i bokhandeln också om man inte vill beställa från nätet. 

I morgondagboken skriver man 2 sidor om vad man har i huvudet på morgonen. Det kan vara tankar och funderingar sedan gårdagen eller saker man funderar på inför dagen som startat. Så skriv 2 sidor och rensa huvudet på sånt du funderar på och släpp det sedan och gå vidare med dagen, på så sätt får du klarare tankar inför arbetsdagen. Detta har varit väldigt effektivt att använda i min utbrändhet då det speciellt första veckorna var mycket stress som for runt i huvudet på mig. Men genom att skriva ner det jag funderade på varje morgon ( ibland skrev jag på kvällen i stället för att det var mest i huvudet då) så lugnade det ner sig väldigt mycket och jag blev både mer avkopplad och kunde hitta fokus på rätt saker när jag släppt och fått ur mig delar av bruset som orsakat utbrändheten. Tankarna blev klarare och stresskänslan minskade.

Detta är 4 saker som nu ingår i mina morgonrutiner (speciellt under vardagarna) 

  • Gå upp minst 30 min tidigare så du hinner starta dagen i lugn och ro
  • Meditera eller lyssna på avkopplande musik och andas med ljupa långa andetag in genom näsan och ut genom munnen.  
  • Skriv saker du är glad och tacksam över, det kan vara i nutid eller framtidsplaner och drömmar, beskriv känslan. 
  • Skriv morogndagbok och rensa ut allt brus du har i huvudet när du vaknar så du inte går och grubblar på fel saker under dagen. Töm tankarna på det negaiva och ge plats för bra positiva tankar. Kan även göras på kvällen om man har mycket som snurrar innan läggdags. 
 
Det blev ett långt inlägg men detta är verkligen något jag rekomenderar er att ta till er och testa. Som sagt tacksamhetdagboken har jag skrivit på olika sätt sedan jag började och allt eftersom man uppnår förändringar så byter man ut och hittar nya saker att skriva. Det viktiga är att det inte blir för många punkter. 3-5 är lagom att fokusea på tycker jag.  Kommer du inte på vad du ska skriva i början? 
Det finns alltid något man är glad och tacksam för tex att vara frisk och välmående, eller att man har en stöttande och kärleksfull familj eller vänner som sprider glädje. Det är du som bestämmer vad du ska skriva och när du gjort det ett tag kommer du fortsätta och märker snart att du faktiskt förändr ditt tankesätt att dagarna går lättare och att du börjar uppnå saker som du tidigare kört fast med. Dt gäller att mota bort det negativa i problemen och hitta det possitiva då kommer lösningarna snabbare oavsett det gäller en mindrede stressig vardag eller att nå drömmar och genomföra planer. 

Prova du har inget att förlora på detta tvärt om att investera tid i dig själv och hitta balans kommer få dig att  både må bättre och prestera bättre.
 
Kram V
 







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ett vardagspussel

Hej och välkommen till min blogg! Vem är jag? En ensamstående skild trebarnsmamma som har haft en minst sagt tuff resa med att få ihop vardagspusslet med allt vad det innebär. Genom åren har man samlat på sig en hel del erfarenheter och får ofta frågan hur jag orkat kämpa vidare i alla motgångar och bakslag. Så därför kom jag på idén att starta den här bloggen för att dela med mig om mina tips och erfarenheter. En blogg om hur man får ihop vardagspusslet med familjelivet, jobb och ekonomi. Jag hoppas ni kommer få lite inspiration och tips att ta med er i er vardag. Dela gärna med er av era egna tips och erfarenheter. Kram Veronica

RSS 2.0